الجمهورية - زيادة مرتبات يوليو تصل ل75% لكل الموظفين

الجمهورية - زيادة مرتبات يوليو تصل ل75% لكل الموظفين


يوليو القادم يشهد زياده فى رواتب العاملين بالدولة بزياده تبلغ 27 مليار جنيه للعاملين بمختلف الوزارات ، ومن المتوقع حسب المصادر ان تزيد رواتب المعلمين زياده تصل من 300 الى 500 جنيه مايعادل حوالى 75 % لجميع الدرجات الوظيفية ، ولم يعلن حتى الان اى مصدر من الوزارة عن الزياده بالضبط ولكن وفقا لتصريحات سابقه ستكون الزياده فى تلك الحدود ، يأتى هذا لكثره مطالب المعلمين برفع رواتب المعلمين لتتلائم مع مقتضيات ومتطلبات العصر ورفع الاسعار ، وياتى هذا فى اطار الاستعداد والبدء للجنة الخطة والموازنة بمجلس النواب بمناقشة الموازنة العامة الجديدة للدولة للعام المالى الجديد 2018/2019 وبلغ اجمالى مصروفات الموازنة الجديدة 1412 مليار جنية بزيادة 170 مليار .

هناك تعليقان (2):

  1. أفلح ان صدق اتعودنا كل سنة قبل بداية الامتحانات علي الفرعية دي وبعدين تطلع كذب لدرجة ان الحكومة والوزير ووزارة التعليم كافة فقدت المصداقية من كثرة الكذب

    ردحذف
  2. بجد حرااااام عليكم ... بتهيجوا الرأي العام فقط و تستعر نار الأسعار بسبب مثل هذه التصريحات الغير مدققه و يحدث هذا كل عام .. هات كل الجرايد من ٢٠١١ للآن في مثل هذا التوقيت ستجد هذا الكلام و لا يتحقق منه اي شئ ..
    بتقولوا من المتوقع أي مجرد توقع و تخمين و ليس بحقيقة مؤكده .
    بتقولوا في المانشيت بأضخم فونت و لون أحمر زيادة ٧٥ % و بداخل المقال ٣٠٠ ل ٥٠٠ و طبعا كل من هذا العنوان فورا سيشتري الجريدة لانكم تعمدتم عدم ذكر ان ٧٥ % دي من أساسي المرتب
    و ليس من الشامل . مع انه عمرها ما حصلت زيادة في الاساسي اكتر من ٣٠ % عام ٢٠٠٨ فقط كان بسبب اول زيادة لسعر الوقود . و لو كان مثل ما بتقول يبقى هايقسموا مكافئة الامتحانات السنوية على شهور السنه يعن مش زيادة حقيقية.
    و بتقولوا كثرة مطالب المعلمين لزيادة الرواتب
    حرا عليكم دا هم الفئة الوحيدة اللي ما زادت خالص اكتر من ٣٠ج كل سنه يرضي مين ده و قارن رواتبهم بمن اقل منهم في جميع الجهات الحكومية و ستعرف.
    الاهم بأه .. موضوع ان كل سنه تقولوا على جملة الزيادة في بند الأجور و ما بتقولوش كيفية توزيعة هذه الزيادة و مين الفئات الأكثر استفادةمن هذا الكم من المليارات لأن هاتلاقي ١٥ % هاياخدوا اكتر من ٨٠ % من الزيادة دي و باقي العاملين حوالي ٨٥ % هم السواد الاعظم من الموظفين سيتقاسمون ال ٢٠ % الباقيه .
    بجد كفايه و حرام عليكم اللعب بمشاعر الناس
    تحروا الصدق و إكمال المعلومة و العرض بأمانه و واقعيه.

    ردحذف

يتم التشغيل بواسطة Blogger.